Czas realizacji -01. 09-25.09) 2021r
Realizacja : mgr Małgorzata Lewińska- gr. IV „Mrówki”
Pod patronatem – OMEP World Organisation for Early Childhood Education (Organisation Mondiale pour l’Education Préscolaire) – międzynarodowa, pozarządowa organizacja zajmującą się problemami wczesnej edukacji i opieki.
Projekt powstał z potrzeby emocjonalnego wsparcia dzieci w związku z trwającą pandemią Covid–19, która spowodowała ogromny kryzys zdrowotny, wpłynęła na życie psychiczne dzieci i dorosłych
Cele projektu:
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji oraz radzenia sobie z ich przeżywaniem,
- rozbudzenie poczucia szacunku do emocji własnych i innych,
- doskonalenie umiejętności przedstawiania emocji i uczuć za pomocą charakterystycznych dla dziecka form wyrazu,
- doskonalenie umiejętności rozróżniania emocji przyjemnych i nieprzyjemnych,
- wdrażanie do umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia,
- doskonalenie umiejętności panowania nad nieprzyjemną emocją,
- doskonalenie umiejętności określania własnego nastroju,
- nabywanie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami i ich przeżywaniem podczas sytuacji kryzysowych (np. pandemia),
- integracja placówek przedszkolnych w związku z obchodami Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka.
Realizacja :
1.Radość jest ważna
- Zabawa dydaktyczna: „Nasze emocje” – wybieranie obrazów i fotografii pokazujących poszczególne emocje, tworzenie zbiorów; zabawa mimiczna:
- „Lusterka” – dzieci patrzą w lustra i pokazują minę związaną z emocją nazwaną przez nauczyciela.
- Poruszane tematy?: W jakich sytuacjach odczuwamy radość? Jak wygląda wtedy wyraz naszej twarzy? Czy radość jest dobrym uczuciem? Co ostatnio sprawiło nam radość?;
- Wypowiedź plastyczna: „Moje radosne wspomnienie”
- Zabawa matematyczna: „Kolorowe wspomnienia” – przeliczanie i tworzenie zbiorów z kolorowych kul (kół).
- zabawa językowa: rozwiązywanie zagadek
- Zabawa ruchowa: nauka układu choreograficznego do piosenki „Happy”;
- Opowiadania o uczuciu radości i miłości z serii „Uczuciometr Inspektora Krokodyla”
2.Bal radości -tego dnia wszystkie dzieci ubrały się się na żółto.
- Obchody „Dnia Przedszkolaka”
- Wspólne wykonanie tańca do piosenki „Happy” Pharrella Williamsa
- Nauka piosenki If your Happy”-naśladowanie gestów n-la
- Zabawa językowa: rozwiązywanie zagadek
- Zabawy z żółtymi przedmiotami (ruchowe, dydaktyczne, zagadki, matematyczne, taneczne)
- Zagadki o innych emocjach
- Opowiadania o uczuciu radości z serii „Uczuciometr Inspektora Krokodyla
- Złość jest ważna
- Poruszane tematy: W jakich sytuacjach czujemy złość? Czy złość, to przyjemne uczucie? Co możemy zrobić, żeby poradzić sobie ze złością? zgniatać, aby poradzić sobie ze złością;
- Zapoznanie z wierszem: „Zły humorek” D. Gellner; zabawa:
- „Kostka uczuć”
- Zabawa matematyczna: „Ja mam, ty masz”
- Opowiadania o uczuciu złości z serii „Uczuciometr Inspektora Krokodyla”
4,Strach jest ważny
- Poruszane tematy: W jakich sytuacjach odczuwamy strach? Jak możemy pomóc sobie, kiedy się boimy? Czego najbardziej się boimy? Czy strach jest potrzebny? Dlaczego?;
- Praca plastyczna: „Łapacz strachu” – każde dziecko tworzy pudełko, w którym może zamknąć wszystko, czego się boi poprzez wypowiedzenie tego na głos przez uchylone wieko i zamknięcie pudełka
- Zabawa pantomimiczna: „Oswajamy strach”
- Zabawa z muzyką: „Muzyczne emocje”
- Czytanie książki: A. Pawłowska „Wilczek Leon. Odwaga i uważność”
- Opowiadania o uczuciu strachu z serii „Uczuciometr Inspektora Krokodyla”
5.Smutek jest ważny
- Pytania kluczowe: Jakie sytuacje sprawiają, że czujemy smutek? Co się z nami dzieje, gdy jesteśmy smutni? Czy smutek jest potrzebny? Dlaczego?
- Zwracamy uwagę na zaburzenia depresyjne – jeśli ktoś odczuwa smutek przez cały czas powinien o tym powiedzieć rodzicom;
- Zabawa ruchowa: „Samolot” – dzieci na dźwięki muzyki latają samolotem. Podczas przerwy w muzyce nauczyciel prowadzi
- Opowieść ruchową: Wszyscy docierają do Krain :Radosnej, Smutneji do Krainy Złości ;
- Portmann „Gry i zabawy przeciwko agresji”;
- Zapoznanie z wierszem: „Psie smutki” J. Brzechwy;
- Zabawa: „Rozweselacze” –
- Zabawa matematyczna: „Porządkujemy wspomnienia”
- Opowiadania o uczuciu smutku z serii „Uczuciometr Inspektora Krokodyla”
Nauczyciel
mgr Małgorzata Lewińska