Ogólnopolski projekt „Przedszkolak w krainie wielkich emocji”

Czas realizacji -01. 09-25.09) 2021r

Realizacja : mgr Małgorzata Lewińska- gr. IV „Mrówki”

Pod patronatem – OMEP World Organisation for Early Childhood Education (Organisation Mondiale pour l’Education Préscolaire) – międzynarodowa, pozarządowa organizacja zajmującą się problemami wczesnej edukacji i opieki.

 Projekt powstał z  potrzeby emocjonalnego wsparcia dzieci w związku z trwającą pandemią Covid–19, która spowodowała ogromny kryzys zdrowotny, wpłynęła na życie psychiczne dzieci i dorosłych

Cele projektu:

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji oraz radzenia sobie z ich przeżywaniem,
  • rozbudzenie poczucia szacunku do emocji własnych i innych,
  • doskonalenie umiejętności przedstawiania emocji i uczuć za pomocą charakterystycznych dla dziecka form wyrazu,
  • doskonalenie umiejętności rozróżniania emocji przyjemnych i nieprzyjemnych,
  • wdrażanie do umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia,
  • doskonalenie umiejętności panowania nad nieprzyjemną emocją,
  • doskonalenie umiejętności określania własnego nastroju,
  • nabywanie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami i ich przeżywaniem podczas sytuacji kryzysowych (np. pandemia),
  • integracja placówek przedszkolnych w związku z obchodami Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka.

Realizacja :

1.Radość jest ważna

  • Zabawa dydaktyczna: „Nasze emocje” – wybieranie obrazów i fotografii pokazujących poszczególne emocje, tworzenie zbiorów; zabawa mimiczna:
  • „Lusterka” – dzieci patrzą w lustra i pokazują minę związaną z emocją nazwaną przez nauczyciela.
  • Poruszane tematy?: W jakich sytuacjach odczuwamy radość? Jak wygląda wtedy wyraz naszej twarzy? Czy radość jest dobrym uczuciem? Co ostatnio sprawiło nam radość?;
  • Wypowiedź plastyczna: „Moje radosne wspomnienie”
  • Zabawa matematyczna: „Kolorowe wspomnienia” – przeliczanie i tworzenie zbiorów z kolorowych kul (kół).
  • zabawa językowa: rozwiązywanie zagadek
  • Zabawa ruchowa: nauka układu choreograficznego do piosenki „Happy”;
  • Opowiadania o uczuciu radości i miłości z serii „Uczuciometr Inspektora Krokodyla”

2.Bal radości -tego dnia wszystkie dzieci ubrały się się na żółto.

  • Obchody „Dnia Przedszkolaka”
  • Wspólne wykonanie tańca do piosenki „Happy” Pharrella Williamsa
  • Nauka piosenki If your Happy”-naśladowanie gestów n-la
  • Zabawa językowa: rozwiązywanie zagadek
  • Zabawy z żółtymi przedmiotami (ruchowe, dydaktyczne, zagadki, matematyczne, taneczne)
  • Zagadki o innych emocjach
  • Opowiadania o uczuciu radości z serii „Uczuciometr Inspektora Krokodyla
  1. Złość jest ważna
  • Poruszane tematy: W jakich sytuacjach czujemy złość? Czy złość, to przyjemne uczucie? Co możemy zrobić, żeby poradzić sobie ze złością? zgniatać, aby poradzić sobie ze złością;
  • Zapoznanie z wierszem: „Zły humorek” D. Gellner; zabawa:
  • „Kostka uczuć”
  • Zabawa matematyczna: „Ja mam, ty masz”
  • Opowiadania o uczuciu złości z serii „Uczuciometr Inspektora Krokodyla”

4,Strach jest ważny

  • Poruszane tematy: W jakich sytuacjach odczuwamy strach? Jak możemy pomóc sobie, kiedy się boimy? Czego najbardziej się boimy? Czy strach jest potrzebny? Dlaczego?;
  • Praca plastyczna: „Łapacz strachu” – każde dziecko tworzy pudełko, w którym może zamknąć wszystko, czego się boi poprzez wypowiedzenie tego na głos przez uchylone wieko i zamknięcie pudełka
  • Zabawa pantomimiczna: „Oswajamy strach”
  • Zabawa z muzyką: „Muzyczne emocje”
  • Czytanie książki: A. Pawłowska „Wilczek Leon. Odwaga i uważność”
  • Opowiadania o uczuciu strachu z serii „Uczuciometr Inspektora Krokodyla”

5.Smutek jest ważny

  • Pytania kluczowe: Jakie sytuacje sprawiają, że czujemy smutek? Co się z nami dzieje, gdy jesteśmy smutni? Czy smutek jest potrzebny? Dlaczego?
  • Zwracamy uwagę na zaburzenia depresyjne – jeśli ktoś odczuwa smutek przez cały czas powinien o tym powiedzieć rodzicom;
  • Zabawa ruchowa: „Samolot” – dzieci na dźwięki muzyki latają samolotem. Podczas przerwy w muzyce nauczyciel prowadzi
  • Opowieść ruchową: Wszyscy docierają do Krain :Radosnej, Smutneji do Krainy Złości ;
  • Portmann „Gry i zabawy przeciwko agresji”;
  • Zapoznanie z wierszem: „Psie smutki” J. Brzechwy;
  • Zabawa: „Rozweselacze” –
  • Zabawa matematyczna: „Porządkujemy wspomnienia”
  • Opowiadania o uczuciu smutku z serii „Uczuciometr Inspektora Krokodyla”

Nauczyciel

mgr Małgorzata Lewińska

 

Zapraszamy!

Skip to content