Program edukacyjny
” Biegaj, skacz, świetnie się baw”
Termin realizacji: wrzesień 2021/ czerwiec 2022.
Miejsce realizacji: Samorządowe Przedszkole nr 99 os. Stalowe 10, Kraków.
opracowała : mgr Katarzyna Kołodziej- Ścigalska
Wstęp
Ruch należy do najbardziej naturalnych i charakterystycznych cech wczesnych faz rozwoju osobowego człowieka. W wychowaniu fizycznym chodzi, zatem o wspieranie, pielęgnowanie i zachowanie jego form naturalnych, a także takie kierowanie rozwojem cech motoryki, aby można było rozwijać i kształtować umiejętności ruchowe.
Okres przedszkolny i młodszy wiek szkolny stanowią bardzo dobrą bazę wyjściową i są dobrym okresem dla prawidłowego kształtowania cech somatycznych i motorycznych. Okres ten jest szczególnie znaczący dla kształtowania motoryczności dziecka.
Dziecko nabywa wówczas pewnych umiejętności, które w dalszych etapach życia jedynie doskonali. W okresie tym aktywność ruchowa przyczynia się w znaczącym stopniu do wzmocnienia odporności organizmu na szkodliwy wpływ czynników środowiskowych, a umiejętności ruchowe często wyznaczają pozycję dziecka w grupie rówieśniczej. Dlatego należy dbać o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka, o zapewnienie mu odpowiedniej ilości wszechstronnego ruchu.
Jeżeli dziecko w wieku przedszkolnym będzie poddawane systematycznym ćwiczeniom, odpowiadającym jego rozwojowi i naturalnym zainteresowaniom, może osiągnąć wysoki poziom sprawności ruchowej.
Program edukacyjny skierowany jest do wszystkich grup przedszkolnych (dzieci 3-6 lat).
Ogólne cele programu:
- Propagowanie zdrowego stylu życia , rozwijanie sprawności ruchowej oraz podnoszenie wydolności organizmu.
- Wyrobienie nawyku spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu.
Szczegółowe cele programu:
- dziecko chętnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, ćwiczeniach gimnastycznych,spacerach, wycieczkach, grach i zabawach ruchowych,
- dziecko wie, że musi dbać o prawidłową postawę ciała,
- dziecko wie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie,
- dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku,
- dziecko jest sprawne ruchowo,
- dziecko poznaje zasady rywalizacji sportowej,
- dziecko starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia,
- dziecko poznaje możliwości swojego ciała,
- dziecko słucha poleceń nauczyciela i właściwie reaguje,
- dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku,
- współdziała w grupie lub zespole podczas różnorodnej aktywności ruchowej.
Realizacja :
Wrzesień:-
– Ćwiczenie poranne- wykorzystanie metody opowieści ruchowej
-Ćwiczenia gimnastyczne,
-Tańce
-Zabawy ruchowe w ogrodzie- propozycje zabaw na dany miesiąc pod tabelą.
Październik:
– Ćwiczenia poranne- wykorzystanie w ćwiczeniach metody twórczej Karola Orffa.
-Ćwiczenia gimnastyczne korekcyjne.
– Tańce.
– Zabawy ruchowe w ogrodzie – propozycje zabaw na dany miesiąc pod tabelą.
Listopad:
– Ćwiczenia poranne- wykorzystanie Ruchu rozwijającego Weroniki Sherborn.
-Ćwiczenia gimnastyczne,
Grudzień:
– Ćwiczenia poranne- wykorzystanie Metody zabawowo – naśladowczej
-Ćwiczenia gimnastyczne,
-Tańce
Nauczycielki:
mgr Katarzyna Kołodziej-Ścigalska
mgr Ewelina Ścigalska