W roku szkolnym 2024/2025 zostaje wdrożona innowacja pedagogiczna pt: „Profilaktyka zaburzeń motoryki  małej” .

Autorami innowacji są nauczyciele : mgr Katarzyna Kołodziej-Ścigalska i mgr Joanna Gondek. 

Innowacją zostają objęte dzieci 4-6 letnie czyli grupa „Pszczółki” i „Mrówki” oprócz cotygodniowych zajęć rozwijających motorykę , przedszkolaki będą raz w miesiącu uczestniczyć w zajęciach z Terapii Ręki .

Czego dotyczy innowacja ???

Ręce to fenomenalne narzędzia chwytno-manipulacyjne, które pozwala badać i poznawać otaczającą nas rzeczywistość. Doskonałość rąk wynika ze specyficznej budowy anatomicznej, która umożliwia wykonywanie bardzo precyzyjnych i skomplikowanych ruchów, jak podnoszenie małych przedmiotów, pisanie czy nawlekanie, ale także czynności wymagających dużego nakładu siły i energii, jak podnoszenia ciężarów, siłowania, pchanie. Wyróżniamy dwie podstawowe funkcje rąk: czuciową i ruchową, które wzajemnie się przeplatają i uzupełniają. Funkcje czuciowe to przede wszystkim odbiór wrażeń sensorycznych, czego doświadczamy od chwili narodzin. To dotyk, rozróżnianie faktur i konsystencji, a także poznawanie schematu własnego ciała. Funkcje motoryczne to rożnego rodzaju chwyty, manipulacja, czynności podporowo-siłowe i obronne. Rozwój motoryki małej jest ściśle związany z ogólną sprawnością dziecka i prawidłowym kształtowaniem się cech motorycznych, jak siła, szybkość, wytrzymałość, koordynacja, równowaga i zręczność. Bez motoryki dużej, która stanowi „bazę” naszego rozwoju, nie sposób mówić o wypracowaniu precyzyjnych ruchów, czynnościach samoobsługi i umiejętnościach grafomotorycznych. Wiek przedszkolny charakteryzuje się olbrzymim bogactwem form ruchu. Jest to okres bardzo intensywnego rozwoju, zarówno motoryki dużej, jak i małej. W tym czasie kształtuje się też płynność i harmonia ruchu. Dziecko spontanicznie i naturalnie podejmuje wiele aktywności, w czasie których ma możliwość zbierać ogromny wachlarz różnorodnych doświadczeń. Poprzez ruch całego ciała oraz manipulację doskonali swoją sprawność motoryczną, zdobywa doświadczenie i wiedzę o otaczającym je świecie. Na bazie rozwoju psychomotorycznego kształtują się takie umiejętności, jak: koncentracja uwagi, koordynacja psychoruchowa czy orientacja przestrzenna. Kończąc przedszkole, dziecko osiąga dojrzałość szkolną, czyli taki poziom rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego, który umożliwia mu funkcjonowanie na wyższych szczeblach edukacji.

Niestety, na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy wiele dzieci, które wykazują pewne opóźnienia i deficyty w rozwoju ruchowym. Mają one coraz niższy poziom umiejętności manualnych, wykazują małą precyzję i płynność ruchów w zakresie motoryki małej, a także nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego. Jedną z przyczyn obniżonego poziomu sprawności manualnej jest bardzo duży postęp technologiczny oraz łatwy i nieograniczony dostęp do urządzeń multimedialnych i telewizji (telefonów komórkowych, laptopów, tabletów, gier komputerowych). Komputerowy świat jest barwny, pełen ekspresji i dynamiki, a jego atrakcyjność powoduje wypieranie tradycyjnych sposobów zabawy i spędzania czasu wolnego. Dzieci aktualnie coraz rzadziej sięgają po gry planszowe, manipulacyjne, a nawet niechętnie rysują, wycinają czy majsterkują. Coraz więcej czasu spędzają w pozycji siedzącej, przez co drastycznie spada poziom ich aktywności fizycznej. Zazwyczaj pierwsze symptomy deficytów w zakresie funkcjonowania motorycznego pojawiają się już we wczesnym dzieciństwie, często jednak przechodzą niezauważone. Na początku objawiają się one przeważnie w postaci obniżonej sprawności w zakresie motoryki dużej, zaburzeniami równowagi koordynacji oraz trudnościami z opanowaniem czynności samoobsługowych. Dzieci wykonują codzienne czynności niezwykle wolno i niezręcznie. Z czasem zauważamy także problemy z precyzją ruchów. Dzieci nieprawidłowo trzymają ołówek, niechętnie rysują i często nie kończą swoich prac. Rysunki charakteryzują się uproszczoną formą i niskim poziomem graficznym i sprawiają wrażenie niedbale wykonanych.

Innowacja „PROFILAKTYKA ZABURZEŃ MOTORYKI MAŁEJ” ma stać się odpowiedzią na pojawiające się problemy dzieci w zakresie sprawności motorycznych, zarówno w obrębie motoryki małej, jak i dużej. Stanowi także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego: „dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej (…) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania”.1 Realizacja tej innowacji, obok wspierania motoryki, zaspokaja także naturalne potrzeby dzieci w wieku przedszkolnym, jakimi są: ciekawość, potrzeba zadawania pytań, chęć poznawania otaczającego świata i dowiadywania się nowych, interesujących rzeczy. Podstawę do rozmów oraz bazę pomysłów stanowi książka „Ręka. Odkryj tajemnice swoich rąk”.

Realizacja tej innowacji będzie w dużym zakresie opierać się na pracy z książką. Tematyka zajęć będzie nawiązywała do poszczególnych rozdziałów książki, a proponowane w publikacji ćwiczenia i zabawy będą uzupełnieniem zajęć lub będą stanowiły dodatkowe zadanie, które dzieci mogą wykonać w domu wspólnie z rodzicami i rodzeństwem.

Zapraszamy!